Muligheter og hindringer for brukermedvirkning når tjenestemottakernes autonomi er utfordret i helse- og velferdstjenester
Hvorfor er brukermedvirkning vanskelig å få til i
helse og velferdstjenestene? Dette forskningsprosjektet har som mål å utvikle
kunnskap om forutsetninger for individuell og kollektiv medvirkning når
brukernes autonomi er utfordret i helse- og velferdstjenestene.
Prosjektet bygger på fem case-studier med mål om å
utvikle og studere innovative modeller for medvirkning i praksis, utdanning og
forskning. De fem case studiene omfatter tjenester for eldre med demens, voksne
med utviklingshemming, mennesker med rusproblemer, unge innvandrere og
flyktninger, og tjenester for barn i familier med lav inntekt. Felles
problemstillinger for alle case-studiene er:
- 1. Hva hemmer og fremmer
mulighetene for medvirkning i de ulike tjenestene og i profesjonsutdanningene?
- 2. Hvordan kan forskning legge til rette for
kunnskapsutvikling for både brukere, praktikere, utdanning og forskere?
På tvers av case-studiene inngår også teoretiske og
analytiske perspektiver og ressurser, samt en rekke felles aktiviteter:
Samarbeid om publisering og formidling fra prosjektene, nasjonale
arbeidsseminarer, internasjonale konferanser og symposier, og utvikling av et Nordisk
PhD emne på doktorgradsnivå. Analysen vil bygge på integrerte forskningsspørsmål
på tvers av case studiene, blant annet hvilken betydning kjennetegn ved
organisasjonen, lovverket, profesjonene, ledelse og sosialpolitiske føringer
har for medvirkning i tjenestene. I tillegg vil en se nærmere på hvilken
betydning kjennetegn ved tjenestemottakerne kan ha for utfordringer og
muligheter til medvirkning.
Prosjektet starter sommeren 2018 og avsluttes høsten
2022, og bygger på et nært samarbeid mellom VID vitenskapelige høgskole,
OsloMet – storbyuniversitetet og Høgskulen på Vestlandet (HVL). Prosjektet er
finansiert av Norges forskningsråd og de involverte høgskoler og universitet.